Önhibámon kívül az elmúlt három hónapban meglehetősen sokféle autót kellett használnom több-kevesebb ideig (1-2 naptól 1-2 hétig). Tulajdonképpen egy-két meglepő dologtól eltekintve szinte mindegyik autó olyan volt, amilyenre számítottam. Ezek alapján továbbra is a német beltartalommal rendelkező, minimum másfél tonnás, DSG / Powershift váltós kombi turbódízelekben hiszek.
1. Nissan Micra 1.0 16V, 1992-ből
Skoda 105 életérzés, 70-80-as tempóval jókat lehet száguldozni. Számomra alkalmatlan (nem utolsósorban, mert nem férek el benne), de meg tudom érteni, ha egy fiatal ilyet vesz, vagy valaki városi szaladgálásra, évi 3-5ezer kilométer megtételéhez. Őszinte, puritán kisautó, nem akarja magát valódi autónak feltüntetni, az, ami. Ezzel együtt egy Octavia 1.9TDi fogyasztását produkálja, tehát köszönöm, nem.
2. VW Golf 1.4 TFSI, 2008-ból
Az első benzinmotor életemben, amire azt mondom, hogy ezzel már használható egy autó (azért az emelkedőt megérzi ez is). 125LE, hasít mint állat. Ez az a méret, ahol "az autó" mint olyan kezdődik, ezt városi kiskocsinak már elfogadnám - de inkább dízelben. Viszont annyiba kerül, mint egy Octavia, akkor meg már inkább az.
3. Audi A3 kombi 1.9TDi, 2006-ból
Ez a legkorrektebb kisautó, amit valaha vezettem. A 100 lovat ugyan nagyon elrejtették benne (a váltó kiosztása nem szerencsés), de nyugodt, kiegyensúlyozott mindennapi használatra tökéletes. De a 4 karika miatt az árképzés.... Ld. VW Golf.
4. Toyota Avensis Verso 2.0 D4D, 2004-2005-ből (2 darab)
Életemben ilyen durvákat autóval nem szívtam. A gyári kerékanya-kulcsot simán kézzel forgatva (nem kereszt- vagy légkulccsal, NEM ráállva!) beletörtem a kerékcsavart. Az elektronika random meghülyült, és takarékra vette a motort, néha előzés közben, a szerviz (garanciában!) szerint a legjobb megoldás eladni. Mindehhez fogyasztásra és menetteljesítményre majdnem megegyezett a 93-as évjáratú 1.9 szívódízel Roveremmel:(. Egy rakás hulladék, újonnan is, ilyet soha.
5. Nissan Note 1.4, 2008-ból
Lehet, hogy városban O.K., de az autópályán elfújja a szél. Erő semmi, Gerda-Findus-Thórfin Petersson szerint "olyan hangja van, mintha száguldoznánk, csak nem MEGY". Azaz hülyére pörgetve sem sikerült kicsikarni belőle rendesebb gyorsulást. Méretre, felszereltségre olyan, mintha egy Golf másolata lenne sokkal könnyebb anyagokból, de amikor lebeg az úton, nincs olyan érzésem, hogy rendes autóban ülök, bármennyire is igyekszik magát annak eladni.
6. Ford Transit 2.5 TDCi, LWB, 2007
Semmi extra, de a motorja sokkal rosszabb, mint a hagyományos 2.5TDi volt. Alacsony fordulaton gyenge, és többet fogyaszt, mint a régi. Csak hát most a common-rail a divat, meg biztosan kevesebb a károsanyag-kibocsátása. Csak városba való, pályán megette a 15 litert.
7. Skoda Octavia kombi 2.0TDi DSG, 2005
Tágas, biztonságos (túléltem benne 120-as tempónál a betonkerítést, bár a kocsi nem), erős, gazdaságos (4,7-6,8 liter, használattól függően), célszerű. A jelenleg kapható legjobb Volkswagen, ráadásul a maga puritán módján szép is. Az eddigi legjobb autóm volt, a DSG váltó aranyat ér - igaz, aranyáron is mérik. Báránybőrbe bújt farkas, családi kombi létére boyracer-ek legyalázására is alkalmas. Egyszer szeretnék egy diesel RS-t....
8. Rover 75 Connoisseur CDTi Tourer automata, 2002
Nagy böszme jószág (majd' fél méterrel hosszabb a kombi Octaviánál), biztonságosabb, és viszonylag takarékos (vegyes használatban 6,6-7 liter/100km). BMW motor (és minden más, ami a vas alatt van), Jatco váltó, angol kasztni és beltér, tömör luxus. De hogy hogyan lehet egy autóból ily tökéletesen kiölni mindenfajta sebességérzetet, annak csak az angolok a megmondhatói. Szép, jó, mégis a Skodát szerettem jobban, mert ebben a célszerűséget alárendelték a design-nak. Nekem ami célszerű, az szép. Bár lehet, hogy ha nem Rover kasztniban kapnám az 520d-t, hanem bajorban, akkor is a Skoda kéne...
9. Toyota Corolla 2.0D, 1998
Régi "békaszemű" Corolla, 2literes szívódízellel - tipikusan az az autó, ami miatt utálni szokták a dízeleket, azaz a klasszikus traktor. Lomha (de nyomatékos!), hangos (de kis fogyasztású) motor, fapados belső. Ha valakit nem zavar a fapad és a könnyű kocsiszekrény (a tulajdonosa is csak ezért nem szereti), akkor viszont örök életű. Csak kiszállni nehéz belőle, szörnyű alacsony.
10. Ford Fiesta Van 1.6 TDCi, 2006
Ha a méretétől eltekintünk, nem lenne rossz, de szörnyen könnyű, az autópályán halálfélelmem volt benne, siklik a vízen rendesen. Bár ismerős szerint az lehet a hiba, hogy egy ilyen autóval NEM 130-al kell menni. 100km/h-nál jön elő az az érzés, ami az Octaviában 180-190-mél, hogy bár tudna gyorsabban menni, de ezt már nem kéne... Alacsony fordulaton semmi ereje, ilyen dízelt még az öregapám se látott, 5 percenként lefulladtam vele.
11. Ford Focus 1.8TDCi, 2004, 2005 és 2009
A 2005-ös szörnyű volt, a 2004-es elviselhető, a 2009-es meglehetősen jó, ha az 1800 alatti fordulatszám-tartománytól eltekintünk. Ez persze csak a motorjára értendő, a méretével, azaz még inkább a tömegével még mindig nem vagyok kibékülve.
12. Opel Zafira 1.6, 2008
Hát egy 2 literes dízellel (ami el is bírja a karosszériát), és egy automata váltóval (hogy az embernek ne törjön ki tőből a bal lába a fura üléspozíció miatt) lehet, hogy használható autó lenne, de így nem az. Az ír anyukák (és Balázs) kedvenc járműve, nem győzött meg arról, hogy egy SUV jobb lenne, mint egy hagyományos kombi, sőt, éppen ellenkezőleg.
Szóval a következő autó megint valami Skoda-VW-Volvo-Saab szörnyeteg leszen.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
piknik 2009.07.13. 14:54:42
Én az autókhoz annyit értek, hogy ha valami veszettül zörög és nem a beltérben, akkor az a dísztárcsa lesz, és szakértő módon helyre kell azt rúgni. Naivitásom talán elnézhető, tekintve, hogy nem vezetek autót (az alattam kigyulladó korszerű buszokat és elavult trolikat pedig nem nekem kell megjavítani). De az mindenképpen érdekelne, hogy a Skoda kontra betonfal találkozást 120-as tempónál hogyan lehet megúszni. Ezt a történetet, légy szíves, ismertesd velünk.
nat 2009.07.13. 15:18:50
4Medve 2009.07.14. 01:55:12
A kipróbált autók részben kölcsönjárművek, arra az időre, amíg nem volt sajátunk, vagy épp nem felelt meg a célnak (bútorszállítás), részben céges autók. Ja, és apuék Chevy-jét még ide se írtam (koreai csoda-Daewoo, egyébként egy az egyben Opel Kadett feeling)
4Medve 2009.07.16. 12:04:39