urbánpiknik

Ahogyan mi rontunk és javítunk, aztán megint rontunk és megint javítunk...többnyire Budapesten.

Friss topikok

  • arszak: Hello! Hát nem tudom, hogy ki hogy van vele, de az Erste jól csinálja a dolgát…engem megvett a diá... (2013.09.11. 12:28) Személyes adatok védelme
  • nat: mijé? há' mit mijé?! mer' a szlávoknak nehéz az élet, azé'. (2010.12.03. 13:04) Miért?
  • nat: Bár mindenkiben szunnyadna a rendezettségre való igény! Nem úgy nézne ki ez a szegény megtépázott ... (2010.07.06. 11:39) Virágoskert
  • 4Medve: Én meg csak pislogok döbbenten, látszik, hogy rég (nem) jártam arrafelé. Pl. fogalmam sem volt ról... (2010.06.17. 02:06) lacus Amphiteatrum
  • 4Medve: Ezekkel a nyavalyás utasokkal mindig csak a baj van. Há' nehogy má' ne számítson rá! Persze, majd ... (2010.06.12. 01:16) Sucks and the City

2008.09.29. 23:46 piknik

1 üdvözlégy és 3 Schiller

 

 

Elővárosi vasút. Két fiatal nő a szomszéd boxban. Egy diskurzus. Egy fültanú.

 

- És beköltöztél már?

- Hova, Matyihoz? Be. Oda be. Vettem függönyt, terítőt, poharat, tányért nem, de vázát igen, puffot is. Díszpárnát nem.

- Nem?

- Nem. Jaj, irtó sok szarság van ilyenkor, meg biztos sem vagyok benne, hogy ez jó.

- Nem?

- Nem. Mert mi van, ha nem jó? Költözzek el és hagyjak ott mindent? Miután annyi szarságot vettem? Hát de nem?

- Ja, igen.

- És te? Koleszba?

- Igen. Koleszba, ja. Tavaly is kibírtam valahogy, pedig de egy kreténnel laktam!

- Igen?

-Igen. Húzta a száját minden tanítási gyakorlaton. Érted? Semmi sem tetszett neki. Minek jön tanárnak? Érted! Semmi sem tetszik neki. Érted?

- Igen?

-Igen. Most meg egy olyannal lakom, aki nem olvas. Érted? Életében még egy könyvet sem olvasott el. Érted?

- Igen?

- Igen. Mondtam neki, olvassál már! Te fogsz tanítani, aki nem olvasol? Olvassál már! Hát miért olvasna a gyerek, ha a tanár se olvas? Hát nem?

- Ja, de.

- Hát, ja. Szókincse se lesz. Tudod mit olvasnak a kölykök? A Harry Pottert. Ezen nőnek fel, csesszed meg!

- Ja, ezen.

- Ezen, ja. És akkor ez meg nem olvas. Érted? Hát hogy adjon a gyerek kezébe könyvet, ha nem olvas? Érted?

- Ja, sehogy, hát sehogy.

- Sehogy. Na, aztán egyszer láttam, hogy könyv van a kezében. Mondom, beszarás! Mit olvasol? És tudod mit olvasott a hülye?

- Nem. Mit?

- A Rómeó és Júliát, csesszed meg, a Rómeó és Júliát. Érted? Mondom neki, te szerencsétlen, ha már olvasol, legalább ne ilyen szarságokat! Érted? Egyszer olvas, érted, de akkor is a Rómeó és Júliát! Az agyam lerohad, érted, az egyik húzza a száját, a másik meg nem olvas, csak a Rómeó és Júliát. Érted? Mondom neki, hülye fejű, miért nem Schillert olvasol inkább? Most mit akarsz tanítani a kretén kölyköknek? De olyan ideges lettem, érted. Meg a múltkor…láttam egy filmet, ilyen letöltőset, ahogy a bálnákat vadásszák. Na, attól lettem még rohadt ideges. Kinyírnám az összes bálnavadászt, érted, lelőném, de nem csak egyet lőnék bele, érted, hanem egy egész sorozatot, szitává szaggatnám, érted, föntről lefele, meg keresztbe, teljesen szétlőném az összes bálnavadászt, meg azt, aki nem olvas…

- ...

- ...

- Apám értem jön a pályaudvarra. Elvigyünk?

- Ja.

 

Én egész úton olvasni próbáltam, de a fönti diskurzus újból és újból elterelte figyelmemet. Biztosan éreztem, hogy egy ilyen tanár mellett nem mernék nem olvasni. Na de olvasni sem mernék! A kezemben lévő GEO-t - címlapját eltakarva (hátha listás) - óvatosan a táskámba csúsztattam, majd igyekeztem felegyenesedni úgy, ahogyan azt egy kizárólag Schiller-olvasó tenné, de még görnyedtemben eszembe jutott az a Shakespeare-életrajz, ami az éjjeliszekrényemen hever. Ujjlenyomatom rajta. Ha talán a paplan alatt zseblámpával néhány oldalt… – öntött el a bűnös vágy. Görnyedt maradtam Pestig. Gerincem most már nyilall, ezért vezekelnem kell, érzem. Nem tudom…1 üdvözlégy és 3 Schiller megteszi?

8 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://urbanpiknik.blog.hu/api/trackback/id/tr42688269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nat 2008.09.30. 10:51:02

ne keseredjen el. én rejtő jenőt olvasok. mi több, inspirációt merítek rejtő jenőből. és azt írja valaki körímélben, hogy iskolás gyermekének kötelező olvasmányokat keres, szóljon, akinek megvan a piszkos fred. na. piszkos fred mint kötelező olvasmány. nekem tetszik. félreértés ne essék, nem schiller ellen szólok, hanem az irodalom mellett.

ide kívánkozik alábbi rövid beszélgetés, amelyet magam folytattam egy titkárnővé lett ex-tanárnővel:
- tulajdonképpen miért hagytad ott az iskolát? létszámleépítés?
- ja neeeeeeeem, az a sok hülye gyerek.
- ?????
- meg amilyen hülye szülők is vannak, csesszékmeg!

4Medve 2008.09.30. 11:24:49

Hát, én meg mindenfélét olvasok, Rejtő Jenőt is, Mereskovszkijt is, akár Chaucert is - melyik miatt kellene szégyellnem magam? Na pont Schillert nem, akkor már inkább Goethe, vagy a maiak közül Schätzing (persze ezek nem összehasonlíthatók). Persze amit tudok, azt az eredeti nyelven (ez pl. Rejtőnél elég egyszerű :) ).
De szép lassan csak kihal az írásbeliség, vagy legalább a betűírás, hisz a többség nem tud se írni, se nem olvas, viszont egérrel rákattintani a hieroglifára is lehet, és minek a sok körítés......

Tanárok: miért nincs alkalmassági / pszichológiai vizsgálat, hogy valaki alkalmas-e tanárnak? Miért kaphat valaki úgy nyelvtanári diplomát, hogy az adott nyelven legfeljebb a Rigó utcai dialektust beszéli, de soha nem járt az adott nyelvterület közelében sem? Miért lenne jobb testnevelés (nem torna!) tanár az, aki valaha olimpiát nyert, mint valaki, aki megszerettetné a gyerekekkel a mozgást és az egészségesebb életet?

Ha valakinek kell Piszkos Fred, vagy bármilyen egyéb Rejtő könyv, elektronikus könyv formájában tudom átadni.

kollegina 2008.09.30. 11:59:24

Medve is azért nem szereti a buszvezetést. A kötsög utasok miatt. Különben jó meló lenne.

4Medve 2008.09.30. 12:03:41

Meg mert agyhalál. Amikor egyszer az jutott eszembe menet közben, hogy elő kellene venni a könyvet, és olvasni, amíg Tralee-ba érek, na akkor határoztam el, hogy abba kell hagyni......

piknik 2008.09.30. 14:14:57

Nekem kell Rejtő, ide vele! Köszönöm előre!
Buszvezetés közben szabad hangoskönyvet hallgatni? Mert akkor cserébe majd viszek nektek Örkényt, meg Viant.
Mit kell abbahagyni? A buszvezetést? Abba akarod hagyni? Mondjuk akkor is viszek nektek Örkényt, meg Viant, legfeljebb nem buszvezetés közben hallgatod.

A nyelvoktatással kapcsolatban pedig az a levél jutott eszembe, amit nemrég kaptam valakitől:
"Át lettünk verve a kétnyelvű oktatással. A külföldi (angol?) alapítványról kiderült, hogy egy román állampolgár működteti, és erős román akcentussal kezdtek el tanítani, míg egy született brit anyuka felfedezte a turpit és a havi negyvenezres üzlet visszament."

4Medve 2008.09.30. 15:25:58

Milne, Csáth Géza, Karinthy Frigyes, Leslie L. Lawrence, Romhányi, Shakespeare, Petőfi és Verne meg néhány egyéb könyv vannak még a gépezetben, de majd tessen idejönni egy pendrive-félével és mazsolázni. Rejtő úton van a drótok közt.

Buszt már gyak. csak pihenésképpen vezetek, így teljesen jó (átlag havi 1 hetet, de pl. május vége óta összesen 2 hetet, talán majd a jövő héten....). De azt hiszem, akkor sem hangoskönyvet hallgatnék közben, inkább az új Tarja Turunen albumot, vagy régebbi Nightwish-t. Ha rossz napom van, akkor Rammsteint.

Azért lehet, hogy ha valaki a bocsaimat román (vagy bármilyen más, nem anyanyelvi) akcentussal kezdené angolul tanítani, akkor elküldeném Anglo-Irish-ul valami melegebb éghajlatra :)

nat 2008.09.30. 16:22:39

ja igen, az általam idézett titkárnőt/ex-tanárnőt orosz szakosról angol szakos tanárrá képezték át nem sokkal azelőtt, hogy tanítói karrierje az ismert módon futott zátonyra (vö. kötsög gyerekek). ezt azonban nem tudtam, mármint az átképzést, ezért nem lepett meg különösebben - mert láttam már a közigazgatásban hasonlót -, hogy az angol nyelvű telefonhívásokat automatikusan továbbítja nekem vagy más külföldiülbeszélős kollégáknak. csak később vált világossá előttem, hogy képzett angoltanárként a "good morning" bonyolultságán túli tartományban lényegében semmit nem tud nyelvileg képezni.

úgyhogy végeredményben a román akcentus ehhez képest magasszintű oktatás anyanyelvi tanárokkal (jó, hát más az anyanyelvük, de legalább van nekik).

piknik 2008.09.30. 16:23:43

Nem baj, akkor is kaptok Örkényt, meg Viant, ha akarjátok, ha nem! (Próbálom elsajátítani a fenti attitűdöt.)

Hanem hülye szülőkkel tényleg lehet találkozni. Erről a tanár barátaim tudnának egy egész estét betöltő élménybeszámolót tartani, amolyan sírva vigadósat. Mérhetetlenül tisztelem azokat, akik minden nehézség ellenére mégis minőségi munkát képesek produkálni ezen a pályán. De azt is tisztelem, amikor valakinek van ereje belátni az alkalmatlanságát és otthagyni ezt a szakmát anélkül, hogy kudarcát kizárólag a gyerekekre, meg a szülőkre hárítaná (mint az ex-tanárnő titkárnő). Ha mégis hárítja, akkor legalább a pályaelhagyásának örvendek.

A fenti történet kapcsán egyébként egy dologtól félek: ha egy renitensebb hajlamú gyerek kerül a hölgy osztályába, az garantáltan Schiller-utáló bálnavadásszá válik.
süti beállítások módosítása