urbánpiknik

Ahogyan mi rontunk és javítunk, aztán megint rontunk és megint javítunk...többnyire Budapesten.

Friss topikok

  • arszak: Hello! Hát nem tudom, hogy ki hogy van vele, de az Erste jól csinálja a dolgát…engem megvett a diá... (2013.09.11. 12:28) Személyes adatok védelme
  • nat: mijé? há' mit mijé?! mer' a szlávoknak nehéz az élet, azé'. (2010.12.03. 13:04) Miért?
  • nat: Bár mindenkiben szunnyadna a rendezettségre való igény! Nem úgy nézne ki ez a szegény megtépázott ... (2010.07.06. 11:39) Virágoskert
  • 4Medve: Én meg csak pislogok döbbenten, látszik, hogy rég (nem) jártam arrafelé. Pl. fogalmam sem volt ról... (2010.06.17. 02:06) lacus Amphiteatrum
  • 4Medve: Ezekkel a nyavalyás utasokkal mindig csak a baj van. Há' nehogy má' ne számítson rá! Persze, majd ... (2010.06.12. 01:16) Sucks and the City

2009.06.19. 12:09 nat

Elsőbbségadás kötelező

 

 
Semmi sem jobb érzés egy gyalogosból lett autósnak, mint amikor kivívja egy gyalogos őszinte elismerését. Mondom én – persze ez nem vonatkozik azokra az autósokra, akik már régen elfelejtették, hogy is voltak azok az idők, amikor még nem volt vas a fenekük alatt. Egy ideje figyelem a gyalogosan közlekedőket: teljesen elszoktak attól, hogy az autós társadalom részéről bármilyen normális gesztusban részesüljenek. És figyelem az autósokat is: teljesen elszoktak attól, hogy a gyalogosokat akár csak észlelés szintjén figyelemre méltassák.
 
A minap megtapsolt egy gyalogos. A dolog egy agglomerációs településen történt, amelynek főútját jelentős átmenő forgalom használja. A szokásos módon a település magjában helyezkedik el a funkcionális intézmények hármas egysége: ivó, iskola, templom. Ezért e helyre gondos kezek gyalogos átkelőhelyet alkottak.
 
Az út szélén várakozónak jól karbantartott, hosszú szakálla volt, amiből arra következtettem, jó ideje álldogálhat már ott átkelési szándékkal. Feszült, ugrásra kész testtartásából, a forgalmi helyzetet fürkésző tekintetéből látszott: korábban alighanem csinálhatott egy-két indulócselt is, de belátva önnön gyengeségét, mindannyiszor meghátrált. Csak úgy lobogott a szakálla, amint a legkülönfélébb járművek – személyautó, tehergépkocsi, motorkerékpár – vadul húztak el előtte. Lassítottam, megálltam, jelentős gesztusokkal már messziről integettem, hogy csak rajta, bátran. A gyalogos meg csak állt ott, nézett rám a szélvédőn keresztül homályos tekintettel, és látszott, teljesen össze van zavarva. Hogy most ő? Hogy most itt neki? Hogy lehet? Hogy látszik hát mégis? Azt sem tudta, mit csináljon hirtelen, majd a kényszeredett helyzet nyomására végül arra az elhatározásra jutott, hogy ő itt ilyen körülmények között márpedig ténylegesen átkel, és minden lélekjelenlétét összeszedve valóban így tett. Megvártam, amíg átér, továbbhajtottam. A visszapillantó tükörből láttam, amint az úttest másik oldalán megáll, szája mosolyra húzódik (összeszedte magát teljesen!), és magasba tartott kezekkel tapsol, és mosolyog, és néz utánam, és integet felszabadultan!
 
Nem tudom, hogy az oktatásban van-e a hiba, vagy az általános mentalitás számlájára írható, hogy az autósok többsége nem adja meg a gyalogosnak járó elsőbbséget. Nem udvariassági kérdésről van szó: technikailag ez a helyzet ugyanaz, mint amikor jobbkezes utcából kamion kanyarodik elénk. Vajon olyankor eszébe jutna valakinek lassítás nélkül áthajtani?

 

6 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://urbanpiknik.blog.hu/api/trackback/id/tr751195214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piknik 2009.06.19. 19:39:23

A korábbi vevő-besorolásból tanulva:
Gyalogos: 00000
Általános lábonjáró gyalogos
Hungary

martin86 2009.06.20. 15:18:38

hát igen az a helyzet hogy gyenge rendőrséghez hozzátartozik ez. Rosszúl parkoló autók, zebra figyelmen kívül hagyása. Nem igazán értem, hogy miért nem cselekszik az állam hiszen óriási büntetéseket lehetne beszedni és az az úgynevezett életszínvonal is bizony emelkedne (mert ugye ez nem csak pénz kérdése)

piknik 2009.06.22. 15:23:21

@martin86: Teljesen egyetértek azzal, hogy az életszínvonal nem csak pénz kérdése. A mentalitásban mérhető életszínvonallal kapcsolatban egyébként azt figyeltem meg, hogy az péntek délutánonként jelentősen javul, hétfő délelőtt azonban szinte kimutathatatlan. Péntek délután Panóval lófráltunk, és szinte minden zebránál átengedtek minket, mégpedig olyan arcú autósok, akiket leginkább potenciális diszkóbaleset-okozóknak néztünk. Meg is állapítottuk, hogy valami félresiklott. Ma (hétfő) reggel azonban már a megszokott kamikaze-ütközetekben kellett birokra kelni az autósokkal a zebráknál. Nagy kő esett le a szívemről, helyreállt a rend!

HUP 2009.07.03. 23:24:38

Nat, te minden bizonnyal túl sokat jársz külföldön, hogy ennyire meglepődsz, hogy meglepődnek azon, hogy emberként bánsz más közlekedésben résztvevőkkel. Én például bringázás közben sajnos csak nagyon ritkán lepődhetek meg, hogy egy autós megadja a Kresz szerint nekem járó elsőbbséget.

4Medve 2009.07.08. 03:05:49

Az igazság az, hogy nehéz a bicikliseket járműnek tekinteni, ha egyszer ők sem tekintik magukat annak (pl. a piros lámpa, egyirányú utca jelzés, stb. mintha rájuk nem vonatkozna). Ennél csak az jobb, amikor a közlekedés legsérülékenyebb résztvevője (gy.k. kerékpáros) a 30-40km/h-val közlekedő 40 tonnányi teherautót épp ki tudja kerülni, és besorol / bevág elé kb. fél méterrel. Ha annak a kamionnak hirtelen fékeznie kell, akkor ki milyen eséllyel éli túl?

No most hogy a tyúk vagy a tojás volt előbb, azaz ki kezdte el előbb megszegni a szabályokat, az már más kérdés - azért én ha ennyire védtelen lennék, jobban odafigyelnék, hogy ne adjak támadási felületet. Mert ha szerinte ő nem jármű, akkor szerintem?
(privát tapasztalatból fakadó megjegyzésem: a Nissan Micra fekete sofőrrel majdnem ugyanez a kategória...)

nat 2009.07.08. 09:03:17

Teljesen igaz. Tisztelet a kivételnek, de sok bringás és motoros úgy bírálja felül a KRESZ-t, hogy azzal valójában saját magát veszélyezteti. Ha jól szervezett és megfelelő létszámú rendőri intézmény lennék, ilyen esetekben élénken bírságolnék.
Adódik persze a logikus felvetés, amellyel szintén nehéz vitába szállni, hogy miért is kell a kerékpárosoknak az autós forgalomban hajtaniuk, miért nincs normális és hiánytalan kerékpárút-hálózat... Irigykedhetünk pl. Berlinre, a birodalmi méretek fővárosára, ahol szinte a teljes úthálózatot nagyvonalúan végigkíséri a kerékpársáv, éspedig véletlenül sem a járdán.
süti beállítások módosítása